lebah juling??


kawan-kawanku yang amat kusayangi..

Thursday, April 25, 2013

Pokok Tumbang

Last 2 days, my house were without electricity. Gelap-gelita. Dah macam hidup zaman 60-an. Semua bermula begini. Flashback time.

Petang itu dalam pukul 6.40p.m. cuaca diluar gelap gelita dan hujan lebat. Pada ketika itu, aku sedang duduk di dapur bersama kakak dan ibuku yang baru pulang dari kerja. Aku pula sedang siapkan makanan untuk ayah aku yang belum pulang dari kerja. Kebetulan haritu ayah aku berpuasa. Tiba-tiba, aku dengar bunyi dentuman yang kuat dan lampu di rumahku makin lama makin malap. Kami pun buat tak kisah la. Still bergelak ketawa. Dalam pukul 7.00p.m. mak aku suruh pergi dekat plug suis utama tu. Aku tolak keatas, still tiada eletrik, aku tolak kebawah, still tiada letrik. Dalam hati terfikir jugak, kenapa takde elektrik ni. Jadi aku bukak pintu, nak usah letrik rumah depan. Sekali aku tengok anak jiran aku macam cemas semacam, sekali aku toleh sebelah rumah aku, baru aku perasan yang pokok tumbang. Oh my terus jerit "Mak, pokok tumbang". Baru aku perasan, depan rumah aku dekat pintu pagar, wayar letrik yang masih ada current berkumpul depan rumah aku. Bahaya kalau nak masuk. So, tak boleh nak masuk. Aku pun rush cari bil eletrik nak cari no TNB, tapi malangnya satu bil pun aku tak jumpa.

Oleh kerana keadaan dah gelap, satu lagi kerja. Kena cari lilin. Nasib baik la lilin for perhiasan tu banyak. So kita bakar itu jelah. Haha, wangi rumah aku. Lepas solat isyak, keadaan bertambah panas. Sup ketam bermain difikiran ku. Mak aku dah pesan "kalau makan tu makan sup je jangan makan ketam". Sebab takut nanti allergic aku datang sampai kadang-kadang dia effect sampai ke jantung. Malam tu aku hanya duduk di balkoni rumah sambil ditemani bunyi nyamuk yang akhirnya memang makan penampar la kan dari aku. Aku duduk di balcony sambil berharap, ada pihak berkuasa yang akan membantu kami. Peace yo. Suddenly tengah aku bermesej dengan abang aku, suddenly dengar bunyi siren bomba. Dan datanglah segala bomba, tnb dan mps. Alhamdulilah. Terasa cerah masa depan seketika. Sambil dok pandang orang potong pokok. Jakun weyh jakun.
Bomba: you are our superhero.
 
Setelah aktiviti menebang pokok selesai, dalam pukul 12 malam datang pula TNB yang buat kerja betul-betul depan rumah aku. Malam itu nyamuk tak payah cakap la. Macam nokharom banyaknya. Setiap setengah jam aku bangun bersilat dengan nyamuk. Dan setiap dua jam aku akan tidur di bilik yang berasingan. Last-last aku tak tidur. Tengok langit biru dan berharap agar letrik ada la. Tapi itu mustahil. Eletrik hanya ada pada petang keesokan harinya. Tetapi line internet masih lagi tiada. Yelah tiang telefon patah dua. Pada hari selasa baru lah orang telekom datang. 
 
Dan disini saya tak berani cerita pasal "benda" tu. Tak berani. Nangis.
 
Oh ini dia ketika pembersihan sedang giat dijalankan. Keadaan masih lagi panas. Tiada eletrik dan saya giat study. Hahaha
 
 
 
p/s:malam tu semasa pihak bomba sedang potong pokok, my jiran ambil gambar suddenly keluar something. Pengsan.

2 comments:

MawardiYunus said...

keluar something? keluar apakah??

ohsemtv terkini said...

ohsemtv: keluar something ape plak tu... ye? jeng jeng jeng.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...