lebah juling??


kawan-kawanku yang amat kusayangi..

Sunday, June 29, 2014

The Making of Kimchi

Korea is very synonyms with Kimchi. Dan aku bukanlah peminat cerita mahupun lagu Korea tapi aku pernah la dengar pasal Kimchi-Kimchi ni semua tapi tak pernahlah tengok roman (rupa) dia macam mana apatah lagi rasa. So, masa dekat Korea tu first time makan Kimchi. First time bau je, mula lah takak aku rasa mual bagai. Tapi still jugak nak merasa bagaimana rasa Kimchi yang orang duk cakap-cakap tu. So dengan muka yang overdose confident, aku pun capai chopstick (aku hanya akan guna chopstick dinegara yang mengunakan chopstick seperti di Beijing dan Korea apart from there, NO) dan aku makan dan apabila Kimchi itu menyentuh deria rasa aku, automatik muka aku jadi cemberut. Tahan nak muntah. Yuks! Serious tak sedap (itu bagi pendapat aku). Dan setiap kali pergi mana-mana restaurant, they will serve Kimchi dan itu antara makanan yang tidak terusik. Satu family aku tak makan Kimchi oi. Kami tekak orang Melayu. (I will talk later about food that we eat in Korea in another entry). Apabila sampai di Korea tak sah lah kalau tak try buat Kimchi kan. Nanti balik Malaysia, boleh cerita dekat orang kampung.
Ini adalah bahan-bahan yang korang perlukan untuk buat sos Kimchi yang warna merah tu. Aku tak ambil port sangat sebab aku tak suka. So don't ask me. If you want the recipe please ask Oppa Google.

Abah den tu haa, bukannyo Oppa Korea. My dad looks like a professional chef ke professional rapper? Confius aku. Ada yang tanya baju bapak aku tu beli dekat mana. Baju tu beli dekat New Zealand sempena New Zealand jadi tuan rumah untuk rugby world cup.

Mak aku buat sangatlah gentle. Of course mak la katakan mestilah lembut-lembut macam tu. Mak aku sangat pro dalam hal masak-memasak ni.

Kakak aku focus habis. Aduh ni kalau ada paper khas untuk Kimchi ni mesti kakak aku boleh score!

Tadaaa, muka bebas bedak. Hahaha. Usually, bila aku bukan di Universiti, aku takkan pakai foundation or even bedak sekali pun. Rimas babe. Ekh, tersasar pulak dah. Aku sangatlah tidak focus sepanjang buat ni. Asyik pandang camera je. Sampai tercabut-cabut Kimchi aku tu, last-last mak aku yang take over kerja aku. Hahaha. As usual.

Tadaaa, this is our Kimchi. Inilah hasilnya. Sepanjang proses pembuatan Kimchi ini berlansung, penat nak tahan hidung. Mual memang takpayah cakap la. Pening kepalo den. Gambar a little bit blur sikit. Maklum lah anak dara encik Ishak ni.

p/s: Sedang mencari masa untuk mengupdate blog. stay tuned.

5 comments:

Cik Yaya said...

apakah rasanya dear??

shalimar yusof said...

xpernah try mkn kimchi nehh..mmber ckp sedp..tp NS pon tekak melayu...

follower#598

Zira Leeyas said...

singgah sayang dari http://ziraleeyas.blogspot.com

teringin nak rasa kimchi..

Siti Nurhayati Dollah said...

Favorite anak anak sedara. Mula mula tak berani nak cuba, bila dah cuba.. tersuka pulak hehe

eza fahiza said...

Wahhhh.... Korea, kimchi... Terus teringat runningman... Huhuu

Jemput follow my blog :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...